fredag 5 september 2008

Prat a la Prat

På förfrågan av en kompis ska jag nu skriva ett till inlägg. Hm, vad ska man skriva om nu då. Kan ju inte handla om precis vad som helst då bloggen faktiskt är till för att utföra ett visst syfte. Men jag kan väl pladdra på om lite roliga "naturvetenskapliga händelser" som ägt rum idag i alla fall:

Idag hade vi en supernördig diskussion i matsalen. Den handlade om atombomer (fast vi kom in på lite andra sortes bomber också). Hur som helst kunde vi inte riktigt komma överens om hur dessa atombomber extploderade. Allt vi visste (eller trodde att vi visste) var att de sprängs innan de nuddar jordytan! Dock kom flera olika teorier upp om hur dessa faktiskt exploderade, då lilla jag vägrade acceptera att de "bara gjorde det". Vissa trodde att man hade en knapp som man tryckte på som då skulle släppa ut något ämne som skulle få igång reaktionen i bomben, andra trodde att bomben känner av tycket från atmosfären och på så sätt exploderar vid rätt tryck och jag trodde på något i stil med att det har att göra med det faktum att den faktiskt faller. Ämnena kanske kommer i kontakt med varandra vid fallet vilket får den att explodera! Men som sagt, detta är bara teorier, har ni det riktiga svaret så kan ni gärna komma med det! (Ska för övrigt efterforska så att ett exakt svar kan presenteras inom kort!)

Hur som helst ledde denna superintressanta diskusson så småningom till att vi började diskutera Einsteins relativitetsteori (då vi trodde att bomberna kanske bildade energi via E=mc^2). Och vad säger då Einsteins teorier? -Jo, massor av intressanta saker, som är rätt svåra att förstå om man inte är supersmart som han! Men en av de saker som han har bevisat -förutom förgående formel- är att man kan resa i tiden om man lyckas färdas i ljusets hasighet. Och det var just detta som diskuterades då många inte kunde acceptera detta. Tiden är väl ett fast ting? Som människan för övrigt själv har hittat på? Hur kan man då se på det som en dimension; något att röra sig i?

Ja, även detta vet jag inte riktigt men än en gång så ska jag kolla upp det! Det är ju för intressant för att man ska kunna se förbi det, eller? Själv tror jag på hans teori och jag accepterar den. Jag tror för övrigt inte att människan någonsin kommer att kunna färdas i ljusets hastighet. Där går nog vår gräns kan jag tro!

//Dunkis

8 kommentarer:

Anonym sa...

Einstein sa att man kan resa i tiden om man kommer upp i ljusets hastighet. LJuset består av partiklar som heter fotoner. Dessa partiklar har ingen vilomassa och är hela tiden i rörelse. Han sa även att det är omöjligt med tidsresor i praktiken eftersom inga föremål med massa kan röra sig lika snabbt som fotonerna.

Anonym sa...

Blä på dig Jani! Du kan ju åtmistone säga "hej" först! *suck* Men tack för svaret!

Tina Bergérus sa...

Man kan ju visst resa med ljusets hastighet! Fråga bara Lightspeed Champion! (artisten, alltså, inte katten).

Anonym sa...

Haha, där har du en poäng Tina!

Anonym sa...

vilken otrolig intressant diskussion....hmm :P
Orka med att tänka på sånt, jag har viktigare tankebanor här uppe *knackar på hövvet*, säger vi i alla fall xP

Hur e de med dej då? Hänt ngt kul? De va ett tag sen nu ju, carro kanske har berättat hur det hela utvecklades förra gången vi sågs, efter du gick hem, haha fy fan va jag skämms, men men.

Fan vad jag pladdrar, får skylla på att jag är trött.
Men hare gött så hörs vi :D

/peppe

Anonym sa...

Haha! "Knackar på hövvet"! Din lilla lantis :P. Och sånt här är intressant hörru! This is what life is all about! ;) Och ang senast så fick jag mig en finfin version av vad som hände från dig. Så Carro behövde inte berätta något! När ses vi igen då? Kramar!

Anonym sa...

Halloj!

Uranbomben har en rdar som kan registrera när bomben är på rätt höjd för att sprängas. :)


C L

Anonym sa...

Tackar Ugglan! (Är det Carro förresten) Ska publicera ett inlägg redan imorgon där atombomben förklaras!